Visualització de contingut web

Imprescindibles

Imprescindibles

Hi ha una carrera per a escriure les regles de la intel·ligència artificial (i la indústria guanya)

Hi ha una carrera per a escriure les regles de la intel·ligència artificial (i la indústria guanya)

Hi ha una carrera per a escriure les regles de la intel·ligència artificial (i la indústria guanya)

"No permeten que la indústria escriga les regles per a la intel·ligència artificial". És el títol d'un article del catedràtic de dret de la Universitat de Harvard, Yochai Benkler, publicat aquest mes en la revista Nature. Benkler, un dels majors experts en drets digitals, evidencia des de la primera línia la carrera per a definir les normes que regiran el futur d'aquesta tecnologia, amb un corredor que ha pres la davantera: "La indústria s'ha mobilitzat per a donar forma a la ciència, la moralitat i les lleis de la intel·ligència artificial".

La tàctica és col·lapsar el debat amb un "blanquejament ètic", avisa Benkler. Les grans tecnològiques estan invertint molts diners en fòrums i investigacions universitàries sobre com fer que la intel·ligència artificial es desenvolupe amb una base "ètica". L'expert al·lega que a Google (que va haver de dissoldre un grup d'experts sobre l'ètica de la intel·ligència artificial per les crítiques rebudes), Facebook (que va fundar el Centre d'Ètica i Intel·ligència Artificial de la Universitat de Munic posant 7,5 milions de dòlars damunt de la taula) o Amazon (que va finançar amb altres 7,6 milions una convocatòria sobre ètica i intel·ligència artificial de la Fundació Nacional de Ciència dels EUA) la conversa sobre l'ètica els interessa. Distrau l'atenció d'altres qüestions.

Una d'aquestes, detalla l'expert, és que aquests algorismes funcionen com "una caixa negra" en la qual "els aspectes socials es tornen invisibles i irresponsables". A una intel·ligència artificial es pot entrar per a obtindre un crèdit o calcular la pòlissa d'una assegurança de vida. Però també pot anar més enllà i, per exemple, fer un primer filtratge dels candidats a un lloc de treball. El que va passar a la intel·ligència artificial d'Amazon, encarregada d'aquesta tasca, és que, tradicionalment, en l'empresa els homes havien ascendit més alt i més ràpid que les dones, per la qual cosa va començar a impulsar els candidats homes pel mer fet de ser homes. Després de descobrir-ho, l'empresa es va veure obligada a disculpar-se i retirar l'algorisme.